reklama

Neseriózne o Francúzsku: Snežný fenomén

Rada spím. Spánok je dokonalé zabíjanie času a zábava, ak má človek dosť živé podvedomie. Moje sny väčšinou stoja za to a tak spím, koľko môžem a môžem väčšinou cez víkend. Jedno nedeľné novembrové ráno počas môjho pobytu vo Francúzsku som však bola surovo a neokrôchane zobudená - lebo napadol sneh. Sneh padal disciplinovane ticho a ohľaduplne; zobudil ma krik sestier modelujúcich pod mojím oknom zo zasneženého Twinga kravu. Hneď potom mi prišli ukázať radostnú bielu novinu priamo pod perinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Ako každý správny Slovák, aj ja som zásadne nespokojná s tým, čo mám. Dovoľujem si tvrdiť, že snehu na Slovensku máme a tak by som najust chcela more. V zime je zima, šmýka sa, moja koža nadobúda príťažlivý odtieň čerstvého vápna a sneh v meste tiež nie je veľmi praktická záležitosť. Prvý sneh v roku je pre mňa vec podobná prvej menštruácii - príchod niečoho nového, na čo budem odteraz pravidelne nadávať zakaždým, keď sa to ohlási o znepríjemňovanie môjho života. Moji Francúzi sa však na celú vec pozerali inak.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sneh je niečo, čo v tomto regióne zažívajú asi len trikrát do roka, aj to v obmedzených množstvách. Sneh je čosi viac ako prírodný jav - je to udalosť, sviatok, ku ktorému sa treba adekvátne správať. Zistila som, že moja rodina má pre každého člena rodiny úplne rovnaké snehule, ktoré sa líšia iba veľkosťami, špaciálne na túto príležitosť. To, že je neslušné brať sneh na ľahkú váhu, mi bolo vysvetlené zhrozenými pohľadmi, keď som si dovolila vyjsť pozrieť sa na snehovú kravu v krátkom rukáve.

Po skontrolovaní a náležitom ocenení kravy mi povedali, že si na pondelok ani nemusím dávať budík. Do školy sa vraj nedostanem, pretože je nemožné jazdiť v takomto počasí. Oponovala som, že my, tam vo východnej Európe, fungujeme aj za takej kalamity ako je desať centimetrov snehu. Síce pomalšie ako zvyčajne, ale v princípe fungujeme. Francúzi nechápavo krútili hlavami a nepripisovali nám nič menej ako magické schopnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radosť zo snehu bola obrovská. Na Facebooku sa organizovali hromadné guľovačky. Francúzi boli jedni z tých nemnohých, čo sa s prítomnosťou snehu vyrovnávali detskými radovánkami a nie ofučaným napísaním statusu o tom, ako zase padá to biele svinstvo.

Doma som strávila celý týždeň, dospala som tú nedeľu. Autobusy nechodili, aj keď už odvtedy nesnežilo. Tých nedeľných desať centimetrov bolo stále obrovskou prekážkou. Na chvíľu mi prestali pod oknom chodiť dokonca aj traktory. Hneď v nedeľu školské autobusy vyhlásili dvojdňové pozastavenie činnosti, lebo nemôžu jazdiť. Škola reagovala na dvojdňové dopravné obmedzenia ďalšími dvoma dňami prázdnin - keby náhodou. Ako naschvál, práve vo štvrtok večer nasnežilo znova.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko toto má veľmi prosté a jednoduché vysvetlenie: inštitúcia zimných pneumatík je v týchto končinách neznáma. Úplne nemysliteľné je, aby sa prezúvali pneumatiky autobusov. Je to predsa príliš drahé, poisťovňa to neprepláca. Radšej sa budeme šmýkať alebo vyhlásime voľno a ja mám čím ďalej, tým silnejší pocit, že jediná vec, ktorú sú Francúzi ochotní kúpiť si bez príspevku štátu, je hracia konzola.

Anita Schwartzová

Anita Schwartzová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študentka, čo do znepokojujúcej miery nerozumie politike Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu